יום רביעי, 16 בספטמבר 2015

משחק נבחרת ישראל בכדורסל בערב ראש השנה - על הקשר שבין ספורט, דת ופוליטיקה

בערב ראש השנה תשע"ו, ה-13 בספטמבר 2013, נפל דבר: נבחרת ישראל בכדורסל נאלצה לשחק מול נבחרת איטליה במסגרת שמינית גמר אליפות אירופה.

הנבחרת העפילה מהמקום השני בבית המוקדם - מה שקבע ששעת המשחק היא 19:30 כשהחג נכנס בשעה 18:30. לא מדובר פה בקבוצת כדורסל אלא בנבחרת רשמית ואז נשאלו מספר שאלות: ראשית, האם ראוי שנבחרת ישראל תשחק באחד היום הקדושים לעם היהודי? שנית, האם היא אפשר לבקש מפיב"א או מהמארגנים לשנות את שעת המשחק? ושלישית, מה יעשו אלפי אוהדי ספורט דתיים שכדורסל זורם בעורקם, אבל יאלצו להפסיד את המשחק המדובר?

עד שסוף סוף יש ענף פופולרי בישראל שהוא לא כדורגל - הוא פופולרי בעיקר בזכות הציבור הדתי לאומי. צריך לבוא למשחקי הפועל ירושלים כדי להבין על מה אני מדבר. גם למכבי יש קהל אוהדים ענק חובשי כיפות ועוד לא מעט קבוצות. חד משמעית, אלמלא הציבור הדתי -הכדורסל היה עוד ענף כמו כדוריד או התעמלות קרקע.

כל הרעש סביב המשחק בראה"ש קם בגלל האוהדים. קחו לדוגמא ענף כמו ג'ודו. ענף עם לא פחות הצלחות מאשר הכדורסל כבר מעל לשני עשורים. האם באמת היה מזיז למישהו שגמר אליפות העולם בהשתתפות ירדן ג'רבי היה נערך בחג? ממש לא, רק שהכדורסל הוא מקרה שונה וחריג.

אז נכון, פיב"א זה פיב"א ואף אחד לא יזיז משחק בגלל ציבור כזה או אחר, אבל עצם העובדה שאלפי אלפי אוהדים ומעריצים ומטורפים על הענף הפסידו את המשחק - זה קורע לב.

נסו לדמיין ילד בן 12, דתי לאומי, מטורף על כדורסל ברמות קשות, לא מפסיד אף משחק של הקבוצה שלו ולא פספס שניה אחת כל האליפות הזו. ועכשיו, דווקא במאני טיים, בזמן שהוא בבית הכנסת, הנבחרת משחקת והוא נקרע.

מי שניסה לשנות את רוע הגזירה היה השר אורי אריאל מהבית היהודי שניסה לפנות אל מארגני התחרות לשינוי המשחק, אבל נתקל, כמובן, בקיר אטום. יש חוקים, יש לוח זמנים מוגדר, זכויות שידור ועוד הרבה מאוד אלמנטים שלא מאפשרים בשום דרך את שינוי שעת המשחק.

ציבור רחב של אוהדי כדורסל חילוניים ליגלגו על המהלך של השר אריאל. בפוסט שפורסם בפייסבוק נכתב בין השאר: "איזה איש פאתטי (השר אורי אריאל ל.ו). בול כמו שני העסקנים הנלעגים מהמערכון ההוא של "החמישייה הקאמרית" שדרשו מהמזניק להתחשב ברץ הישראלי ולתת לו פור בזינוק, וכשהמזניק סירב האשימו אותו באנטישמיות. באמת שנאת יהודים טהורה מצד האירופאים שסירבו לבלגן של הרגע האחרון מול ערוצי טלוויזיה, זכויות שידור ותיאומים מול הקבוצות האחרות (אלה של הגויים הרשעים) רק בשביל שכמה דוסים במידל איסט (שזה כידוע בצנטרום של הצנטרום של אירופה) לא יצטרכו לחטוא את החטא החמור של הדלקת טלוויזיה אחרי כניסת החג".

עוד נכתב: "אותו דתי שמטורף על כדורסל - יש לו בעיה שהוא דתי, כל עוד העולם הספורטיבי אינו כפוף לחוקי הדת, וטוב שכך. בחרת בראש השנה לשיר מזמורים בבית הכנסת לחבר הדמיוני שלך במקום לשיר שירי עידוד לעומרי כספי? זו לגמרי הבחירה שלך והבעיה שלך. או שתקבל את זה ותפסיק להתבכיין, או שתציית פחות לחוקי הדת הנוקשים שגזרת על עצמך. לדרוש מכולם להתיישר לפי הגחמות שלך, זו כבר חוצפה. מי שלא בוחר באופציה הרציונלית, זב"שו".

ייתכן שהתגובה לגיטימית (לא מקובלת עלי כלל, אבל לגיטימית), אלא שכאן בדיוק נכנסת הפוליטיקה לתמונה והופכת את הנושא להרבה יותר מורכב: לדעתי, זו בדיוק הגישה ה-ליאור שליינית שתשאיר את השמאל עוד הרבה שנים מחוץ לשלטון. עד שיום אחד הם יתעוררו בסטירת לחי מצלצלת ויבינו שהגישה הכל כך אנטי הזו לדת רק שיחקה כל השנים לידיים של הציבור הדתי-ימני. הכל קשור בהכל.

מעניין שלא שמעתי שבוז'י הרצוג ויאיר לפיד יצאו נגד המשחק בערב ראה"ש. זה מתאים להם להיות דו פרצופיים (בניגוד מוחלט לדעתם ואורח חייהם) כי הם כבר הבינו מזמן (מה שהציבור שלהם עדיין רחוק מאוד להבין) שבלי לגלות אמפתיה אמיתית לציבור שלם ענק שחי פה ובלי להתחשב ברצונותיו ובאורח חייו - אין להם שום סיכוי לחזור לשלוט.

מנגד, נשמעה טענה כי היחידים שלא מתחשבים ברצונות ובאורח החיים של השונים מהם אלה הדתיים-חרדים שכופים את אמונתם הדתית על כל תושבי המדינה (איך להתחתן ולהתגרש, מה לאכול, איך לנסוע בשבת וכו'), אבל זה כמובן לא מספיק להם...

על כך אני משיב: גם אם זה נכון, אנחנו חיים במדינה הכי מורכבת והכי מסובכת בעולם. הכי קל ללכת ראש בראש. הכי חכם זה לנסות להבין מה ניתן לעשות כדי שנצליח לחיות בו בצוותא, הן עם החרדים/דתיים, הן עם הערבים והן עם עשרות עדות בתוכנו שמזמנים מפגשים כמעט בלתי אפשריים (מעניין לבדוק כמה אתיופים למדו אי פעם בבית ספר יסודי כלשהו בשכונת צהלה בת"א).

משחק הנבחרת (שאגב עם או בלי קשר הסתיים בתבוסה צורמת של נבחרת ישראל ב-30 הפרש) היה רק סימפטום. שהדרישה לשנות את שעת המשחק היא הזויה. על כך אין ויכוח. מצד שני, חוסר ההתחשבות מבית היא היא המקוממת. יקומו אוהדי הכדורסל החילוניים ויגידו: כמה חבל שאלפי מעריצי כדורסל יפסידו את המשחק. כואב לנו בשבילם. אנו מזדהים איתם... אבל במקום זאת כשהם אומרים "בעיה שלכם שאתם דתיים" - מתגובות כאלו לא נגיע לשומקום.

אגב, לדעתי, אם יו"ר מכבי ת"א שמעון מזרחי הצליח להזיז גמר יורוליג (גמר!!!) כי נפל על ערב יום הזכרון - ייתכן שאם הוא היה מתערב היה גם מצליח להחליף בין המשחק של ישראל למשחק המוקדם יותר ששוחק לפני כניסת החג.

אין תגובות: