יום רביעי, 26 באוגוסט 2015

מי צפה בפרופיל שלי בפייסבוק - פגיעה בפרטיות או עניין לגיטימי?

כמעט אין רשת חברתית שאני לא מחובר אליה: פייסבוק, גוגל פלוס, טוויטר, linkedin, קפה דה מרקר וסליחה אם שכחתי מישהי...

לא מזמן אתר linkedin שבר את הקרח ואת המוסכמות של הרשתות החברתיות הגדולות והציע לחברים, בפעם הראשונה בתולדותיו, את האפשרות לדעת מי צפה בפרופיל שלהם ב-90 הימים האחרונים. השירות ניתן חינם לחברים ל-14 יום ולאחר מכן בתשלום.





האם בעקבות כך נזכה לאופציה הנ"ל גם בפייסבוק שכה רבים מצפים ומייחלים לה? אני משוכנע שכן.

אז נכון, אמנם linkedin היא לא פייסבוק ושם המטרה היא אחרת לחלוטין, בעיקר לצורך קריירה, אבל עדיין מדובר במהפכה של ממש בכל מה שקשור לפרטיות ברשת וזה דבר שאלפי אלפי אלפי גולשי פייסבוק היו רוצים לדעת כבר זמן רב: מי צפה בפרופיל שלהם?

כולם בודאי זוכרים את התקופה בסביבות 2010-2011 (נראה כמו נצח) בה היו עשרות הצעות של נוכלים ותחמנים להתקין פיצ'ר מיוחד כדי לדעת מי צפה בפרופיל שלי והיו אנשים שאכן אכלו את זה, התקינו ונפלו בפח כשגילו שזה וירוס או טרול.

כך או כך, לדעתי, כאמור אני חושב שזה רק עניין של זמן עד שגם שפייסבוק יאשרו לגולשים לדעת מי צפה בפרופיל שלהם (מי האמין שהם יאפשרו לערוך פוסט שנכתב? זוכרים את הימים שאי אפשר היה לעשות זאת? אפילו שגיאת כתיב בתגובה אי אפשר היה לתקן).

פייסבוק לא ישאר אתר פופולרי לנצח וכולכם כבר מרגישים הרבה פחות פוסטים שמעלים חברים והרבה יותר פוסטים של קבוצות על הפיד שלכם. כמו כל דבר בחיים וכמו בשיר של אמדורסקי - סוף בלון להתפוצץ, וצוקרברג יודע את זה. על מנת להישאר כל הזמן כאתר המוביל בעולם - הוא יהיה חייב להפתיע ולהתחדש.

באופן אישי, הדעה שלי בנושא היא מאוד חד משמעית: אני חושב שאין בזה כל רע. ההיפך. מה כבר יש לי להסתיר? ונניח שמישהו צפה בפרופיל של אקסית או אקסית צפתה בפרופיל שלו - so what? יצר הסקרנות קיים אצל כולנו אז למה מישהו צריך להסתתר מאחוריו? מה גם שהיחיד שרואה את זה הוא בעל הפרופיל בלבד. התפיסה שלי אומרת: מי שמחפש באמת פרטיות - שלא יחפש אותה בפייסבוק. אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה...

אבל עוד הרבה לפני linkedin - בזמנו, כשהייתי פעיל מאוד בקפה דה-מרקר, אחד הדברים הכי מרתקים היה "ביקרו אותי" וגיליתי הרבה דברים מעניינים בעקבות כך, אבל אף פעם לא הרגשתי שאלו שביקרו אצלי חשים מובכים ואף פעם לא הרגשתי מובך לבקר אצל אחרים שידעו שביקרתי אצלם...


אפילו באתרי היכרויות, כולל שני אתרים שניהלתי בעצמי בין השנים 2004-2009 חבר'ה דייט ודתי דייט, במסגרת תפקידי כמנהל תוכן בקבוצת אתרי חבר'ה (פעם אכתוב על העבודה המדהימה הזו פוסט נפרד), היתה קיימת אפשרות לדעת מי צפה בכרטיס שלי ומעולם לא חשבתי שיש בזה משהו שלילי. ההיפך. זה רק יכול להגדיל את כמות החשיפות של הכרטיס שלך ולגרום לך לפנות למישהי שאולי הביעה עניין בך. אז למה מה שטוב לאתרי היכרויות, linkedin וקפה דה-מרקר לא טוב לפייסבוק?

יש כל-כך הרבה אנשים שמייחלים לפיצ'ר הזה גם בפייסבוק (ולכן בכל פעם מחדש הוירוס מפיל רבים ברשת) וגם צוקרברג יבין יום אחד שאין מנוס מלאפשר זאת, אולי במגבלות מאוד מסויימות ואולי לאלו שיהיו מוכנים לשלם על כך, כפי שעשו ב-linkedin.

ושוב ברכות ל-linkedin ששברו את הקרח. מעניין אם יום אחד אני אדע גם ב-youtube מי צפה בסרטונים שלי 

אין תגובות: